kaski_fin

Taidetestaajat-hanke purkaa ennakkoluuloja

Koko Suomen kahdeksasluokkalaiset ja heidän opettajansa pääsevät ensi lukuvuonna ilmaiseksi esimerkiksi teatteriin, oopperaan, museoon tai taidenäyttelyyn. Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton koordinoimalla Taidetestaajat-hankkeella halutaan purkaa myytti taiteesta vaikeana lajina ja tarjota nuorille ikimuistoisia taide-elämyksiä.

Yläkouluikäiset ovat taiteen näkökulmasta haastava ryhmä. Taide- ja kulttuuritarjontaa on enemmän pienille lapsille kuin teini-ikäisille. Toisaalta nuoria on hankala saada kulttuuriharrastusten pariin.

‚Äď Lapsena aloitettu taideharrastus lopetetaan usein teini-i√§ss√§. Esimerkiksi nuorille tarkoitettuihin taiteen ty√∂pajoihin on vaikea saada osallistujia, kertoo Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton puheenjohtaja P√§ivi Set√§l√§.

Hän uskoo, että nuorten ja taiteen suhteeseen liittyy ennakkoluuloja puolin ja toisin.

‚Äď Nuorten tapaan ilmaista kokemuksensa kuuluu liioittelua ja karnevalisoitua palautetta. Nuorten kieli voidaan taidelaitoksissa tulkita v√§h√§ttelyksi, eik√§ kiinnostuksen ilmaisua ehk√§ ymm√§rret√§, Set√§l√§ pohtii.

‚Äď Nuoret puolestaan voivat luulla, ettei heille ole tarjolla mit√§√§n. Eiv√§t kaikki taidelaitokset ole mit√§√§n p√∂lyttyneit√§ kammioita. Taidetestaajiin on valittu erityisen kiinnostavia kohteita, joissa osataan puhutella nuoria.

Kaikki kunnat mukana

Taidetestaajat-hanke alkaa syksyllä. Sen rahoittavat Suomen kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden. Lukuvuoden aikana kahdeksasluokkalaiset tekevät yhden kulttuurimatkan omassa maakunnassaan, toisen pääkaupunkiseudulla. Nuoret pääsevät taiteen pariin kotikuntansa sijainnista ja etäisyyksistä riippumatta. Lisäksi järjestelyissä otetaan huomioon saavutettavuus ja esteettömyys.

Lappeenrantalaisen Sammonlahden koulun rehtorin Vesa Raasumaan mielestä hanke edistää alueellista tasa-arvoa.

‚Äď Aivan l√§hialueillamme taidetarjontaa on v√§h√§n. Nyt meid√§n ulottuvillemme tulevat kansallisesti merkitt√§v√§t taidelaitokset, jotka muutoin olisivat l√§hes oppilaidemme saavuttamattomissa.

‚ÄĚJ√§tt√§√§ pysyv√§n j√§ljen‚ÄĚ

Vesa Raasumaa huomauttaa, että Taidetestaajat sopii hyvin uuteen opetussuunnitelmaan. Siinä tavoitteena on eri oppiaineiden yhteistyö sekä laaja-alainen osaaminen ja kouluja kannustetaan tarjoamaan opetusta yhdessä esimerkiksi museoiden kanssa.

‚Äď Taidetestaajat on ainutlaatuinen ja hieno juttu. Olen vakuuttunut siit√§, ett√§ hanke innostaa nuoria taiteen pariin sek√§ kokemaan ett√§ itse tekem√§√§n. Hanke tulee j√§tt√§m√§√§n pysyv√§n j√§ljen, rehtori iloitsee.

Myös Kangasalan Pikkolan koulun erityisluokanopettaja Juha Salonen on tyytyväinen, että hänen 8J-luokkansa pääsee osallistumaan Taidetestaajiin.

‚Äď Parasta hankkeessa on se, ett√§ voimme tarjota oppilaille el√§myksi√§, joita he muuten tuskin saisivat. Olemme k√§yneet l√§hiseuduilla sijaitsevissa museoissa, mutta esimerkiksi vierailu Oopperaan on iso juttu, joka varmasti j√§tt√§√§ muistij√§ljen, Salonen kertoo.

Lisätietoja:

Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto

puheenjohtaja Päivi Setälä, puh. 044 701 1086 / paivi.setala@pori.fi

viestinnän suunnittelija Emilia Särkiniemi, puh. 044 745 7111 / emilia.sarkiniemi@lastenkulttuuri.fi

 

‚Üź takaisin